Iklaneka

Selasa, 31 Mei 2011

Wahai Melayu

Assalam..
Harini aku nak bincang sikit pasal isu yang agak serius.
Pasal kesempitan pemikiran remaja melayu.
Ok,aku ni bukan la ahli fikir atau bijak pandai.
So takde siapa pon yang nak dengar cakap aku ni.
Aku just boleh tengok and tulis je laa ape yang aku nampak.

Kes 1:
Benda ni jadi kat aku sendiri.
Aku ni mat motor(bukan mat rempit taw)
Motor je laa harta yang aku ade selain bantal busuk kesayangan aku tu..
Aku bukan nye kaya nak ade kereta.
Lagipon aku ni takde lesen kereta.
Sape2 yang rapat tu taw laa kenapa kan.
Ok,dah melalut. Cerita betol2 laa gile..
Ok,ade satu hari tu aku nak bawak motor aku tu.
Dah siap semua aku pakai laa helmet.
Siap ikat laa helmet tu.
Sekali ade laa hamba Allah ni tegur.
`pergh,semangat gile ko ikat helmet tu,dekat je kot’
Adoi, kenapa laa dengan kepala otak ko ni.
Ko penah tengok tak iklan kat tv.
Pasal sorang anak nak pegi beli sos kat kedai pastu die eksiden.
Korang mesti penah tengok kn.
Penat2 orang carik idea nak buat iklan tu untuk sedarkan orang ramai.
Ko ingat senang ke nak buat iklan.
Susah betol laa dengan manusia macam ni.
Aku agak kepala die tu besi laa.
Kalau eksiden takde pape kot.

Kes 2:
Benda ni pon jadi kat aku gak.
Ade laa 1 hari tu aku nak pegi bersukan.
Dah siap2 semua aku gerak laa kat tempat tu.
Naik motor kesayangan aku.
Asal semue cerita nak ade motor aku interframe..hahahaha
Ok,dah sampai kat tempat tu tetiba ade pulak mamat lain tegur.
`pergh,semangat gile ko pakai baju sukan bagai’
Adoi,lagi sorang kepala otak berkarat.
Ape laa perangai ko ni.
Kalau aku tak pakai baju sukan tu,untuk ape baju2 tu dicipta??
Kenapa kilang Nike dengan Adidas still bukak lg??
Kenape weh?? Kenape?????

Kes 3:
Benda ni bukan jadi kat aku laa.
Tapi aku dok tengok orang kat keliling aku.
Ade sorang mamat ni bergaya.
Baju bukan main cantik,hensem habis.
Seluar dah stylo dah.
Memang tunggu masa awek nak sangkut.
Tetiba ade lak mulut2 busuk sound.
‘adoi,nak bergaya pon tengok tempat laa,ni bukan pavi’
Mak aih mulut ko ni.
Macam sampah.
Bia laa die nak bergaya sikit.
Bukan selalu die pakai macam tu.
Cube ko fikir jauh sikit.
Mane laa tau die baru lepas pegi anta proposal kat Najib ke.
Pegi interview jadi model ke.
Pegi jumpe bakal mak mertua ke.
Kena laa pakai hensem2 sikit.
Baru laa orang pandang sedap je.

Kes 4:
Nampak orang pakai benda branded sikit je.
Mula la mulut ko buat kerja.
Barang job laa.
Jumpe kat kedai mamak laa.
Duit mak bapak laa.
Pakwe belanja laa.
Ko ingat ko sorang je yang kaye ke weh.
Orang lain pon berduit gak.
Mana laa tau budak tu kerja penat2.
Sampai basah sepende die nak kutip budak downline.
Sebab buat bisnes MLM.
Tu duit die sendiri laa weh.

Kes 5:
Kalau nampak lelaki muka pecah jalan dengan awek hot.
Mesti ko cakap lelaki tu main bomoh kan.
Tak pun pegi belaja ilmu penagsih kat kedai kaki lima kat chow kit.
Asal doh dengan ko ni.
Bia laa lelaki tu dapat awek hot.
Ko nak jelous kenapa?
Bia laa die die.
Ko ingat ko hensem sangat ke?
Mana la taw perangai die lagi hensem dari perangai kau yg macam sampah tu.
Sebab tu laa awek tu pilih mamat tu.
Bukan pilih ko.

Ok, tu je kes yang aku ingat penah jadi depan mate aku.
Kalau ade lagi yang aku ingat nanti aku post.
Korang mesti pernah alami benda macam ni kan.
Tak pon korang laa mamat yang bermulut sampah tu..hahahaha
Aku tak sangke laa makin maju dunia ni makin sempit otak remaja melayu sekarang ni.
Ok laa,chaw.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan